Створено: 27 травня 2015 Автор: Владислав Ніконов

Верховна Рада 22 квітня 2015 року взяла за основу президентський законопроект № 2743 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розбудови інвестиційної спроможності Національного банку України».

Законопроектом рекомендується відмінити норми Бюджетного кодексу відносно:
1) Притягнення Нацбанку до складання прогнозу національного бюджету на наступні 2 планові бюджетні періоди;
2) Представлення Нацбанком Президенту України, Верховній Раді Україні, Кабінету Міністрів України прогнозів монетних показників і інформації по розрахунку частини очікуваного прибутку до розподілу, який буде належати до перечислення національному бюджету.
Також передбачається доповнити Бюджетний кодекс положенням, відповідно до яких, частина прибутку, яку отримає Нацбанк, визначається і перераховується в національний бюджет після підтвердження зовнішнім аудитом і затвердженням ради Нацбанку річної фінансової звітності і формування Національним банком резерву в поряду і розмірах, визначеними Законом України «Про Національний Банк України».
При цьому це положення буде діяти починаючи з початку формування бюджету на 2016 рік.
Як зазначається в пояснювальній записці до Законопроекту, такі зміни обумовлені наступним.
По-перше, законопроект розроблено на виконання пунктів 9c, 9d Меморандуму про економічну та фінансову політику від 27 лютого 2015 року, укладеного в рамках спільної з Міжнародним валютним фондом програми "Стенд-бай". Так, відповідно до зазначеного пункту Меморандуму Україна зобов’язалась змінити правила розподілу прибутку Національного банку, а також припинити практику авансового перерахування його прибутку до державного бюджету. Прийняття таких законодавчих змін Верховною Радою України є структурним маяком на кінець квітня 2015 року.
По-друге, запропоновані законопроектом зміни пов’язані з тим, що останніми роками склалася негативна практика, що суперечить чинному законодавству, відповідно до якої із року в рік законами України про Державний бюджет України на відповідний рік встановлюється обов’язок Національного банку перераховувати до державного бюджету певну, визначену законом, суму коштів, які ще не отримані, а лише передбачені у кошторисі доходів та витрат Національного банку України як прогнозовані відомості про сальдо кошторису.
Згідно з позицією Конституційного Суду України, викладеною у низці рішень (рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 № 6-рп/2007, від 22.05.2008 № 10-рп/2008, від 30.11.2010 № 22-рп/2010), закон про Державний бюджет України як правовий акт, чітко зумовлений поняттям бюджету як плану формування та використання фінансових ресурсів, має особливий предмет регулювання, відмінний від інших законів України – він стосується виключно встановлення доходів та видатків держави на загальносуспільні потреби. Законом про Державний бюджет України не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію, а також встановлювати інше правове регулювання відносин, що є предметом інших законів, оскільки це створює протиріччя у законодавстві.
Слід зазначити, що одним з ключових моментів незалежності Національного банку є посилення його фінансової незалежності.
При цьому, фінансова незалежність центральних банків визначається достатністю власних фінансових ресурсів, необхідних для виконання їх функцій, правом самостійно формувати власний кошторис, реалізацією відповідних програм і забезпеченням високого рівня заробітної плати працівників.
В той же час, законодавство України, визначаючи Національний банк України економічно самостійним органом (стаття 4 Закону України "Про Національний банк України"), містить низку обмежень його особистої та фінансової незалежності, що і обумовлює потребу у внесенні відповідних законодавчих змін, зокрема до Бюджетного кодексу України.
Даний законопроект зв’язаний з законопроектом №2743 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розбудови інвестиційної спроможності Національного Банку України», ціллю якого є створення правових умов для виконання Нацбанком своїх конституційних задач, а також для виконання окремих положень ЗУ «Про Національний Банк України» у відповідності з європейською практикою і взятими українською стороною обов’язків перед Міжнародним валютним фондом.
Аналогічні зміни планують внести до Господарського процесуального Кодексу України, Цивільного процесуального Кодексу та Кодексу України про адміністративне судочинство.

 

 

 

Коментарі  

 
0 #1 фігняАдвокат 27.05.2015, 20:50
Хто-небуть з адвокатів вважає, що це актуальна новина?
Хотілось би реально цікавих новин...
Цитата | Скарга
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

ОСТАННІ НОВИНИ