Створено: 11 березня 2015 Автор: Ірина Троцька

Міністерство Юстиції розробляє концепцію щодо введення нового для України правового інституту - приватних виконавців.
Наразі проект відповідного закону готується на подання до Парламенту, орієнтовно у квітні, однак ініціатори обіцяють його швидке прийняття та введення в дію вже з середини 2015 року.

Введення приватних виконавців здійснюється відомством в ході реформи системи виконавчої служби та в рамках коаліційної угоди, в якій депутати домовились забезпечити «реальне виконання судових рішень в країні».
Юристи нашої держави знають, що виграти справу - далеко не завжди обіцяє реального втілення в життя судового рішення. Саме на етапі виконання виникають найбільші труднощі.
"Зараз державна виконавча служба має 8 мільйонів проваджень. З них виконується 20–25%, а цього року, мабуть, й ще менше. Треба визнати, що державна виконавча служба, в такому вигляді, якою вона була і зараз є, це контора з вимагання грошей", – сказав Міністр юстиції Павло Петренко.
Термін «приватні виконавці» не повністю відображає його зміст, адже насправді виконавець, який має намір виконувати судові рішення в приватному порядку діятиме від імені держави.
За попередньою інформацію про згаданий проект закону, щоб стати приватним виконавцем судових рішень особа буде змушена скласти іспит, пройти перевірку та відкрити свою контору, стати на облік до органів податкової служби а також застрахувати свою цивільну відповідальність за можливе заподіяння шкоди внаслідок ймовірного порушення прав чи свобод громадян при здійсненні професійної діяльності.
Тільки після цього такий виконавець отримає свідоцтво на право зайняття приватним виконанням та буде внесений до відповідного реєстру.
Загалом, порядок набуття статусу приватного виконавця чимось схожий на оформлення права на нотаріальну діяльність.
Приватний виконавець буде мати статус самозайнятої особи.
Діятимуть приватні виконавці виключно в рамках закону «Про виконавче провадження».
Міністр обіцяє, що чітко буде прописана і відповідальність таких осіб, включаючи кримінальну, оскільки багато хто побоюється, що в нову професію подадуться колишні колектори, а сама процедура буде схожа на рейдерство чи рекет.
Ініціатори також наголошують на гідній винагороді приватних виконавців, розмір якої залежатиме від фактичного виконання судового рішення та строків його виконання, що має на меті викорінити корупцію, а сам процес виконання зробити ефективним і швидким, таким чином розвантажити ДВС.
За словами П. Петренка, сьогодні держвиконавці «не мають мотивації чесно виконувати рішення суддів. Через низьку зарплату, через величезну корупцію, яка існує в цій системі".
Остаточно не вирішили і порядок звернення клієнтів-стягувачів – наразі говорять про варіант укладення договору про надання послуг у кожному окремому випадку.
У планах Мін’юсту передбачене також значне скорочення ДВС - виконавців поменшає вшестеро.
Спираються депутати на досвід Європейських країн, де виконання судових рішень покладено на приватних судових виконавців. У країнах Балтії повністю всі рішення виконують приватні виконавці. В деяких країнах ця система змішана (Грузія, Польща, Казахстан). Там нововведення показало свою ефективність - до 70% виріс рівень виконання судових рішень.
Та з досвіду наших законотворців «реформ заради реформ», про позитивні наслідки говорити поки зарано. Текст законопроекту поки що достеменно невідомий, багато положень ще остаточно не сформовані і викликають дискусії, тому проаналізувати його зміст буде можливо після подання до ВРУ.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

ОСТАННІ НОВИНИ