Створено: 25 грудня 2014 Автор: Аліна Стовба

2013 рік ознаменувався суттєвими змінами в системі законодавства у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, правові, економічні та організаційні засади проведення якої визначає Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Донедавна законом визначалося виключне коло осіб, які мають право на отримання інформації з Державного реєстру прав. Та зміни до статті 28, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів» від 14.10.2014 № 1701-VII зробили її відкритою та загальнодоступною.
Зазначені зміни передбачають можливість отримання будь-якою фізичною чи юридичною особою інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за об'єктом нерухомого майна в електронному вигляді через офіційний веб-сайт центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав. Така інформація може також надаватися в паперовому вигляді шляхом подання заяви органам державної реєстрації прав або нотаріусам.
Однак практичне застосування наведених положень закону передбачається після визначення Кабінетом Міністрів України механізму їх реалізації.
Який же результат для суспільства в цілому та пересічного громадянина зокрема принесе відкриття реєстрів?
За переконанням авторів закону, вільний доступ до інформації про речові права на об’єкти нерухомого майна, про суб’єктів таких прав є важливою гарантією захисту права власності, прозорості відносин власності, запобігання корупції та незаконному заволодінню чужим майном. Відкриття реєстрів значно знизить ризики при укладанні угод, забезпечить ефективний контроль над тим, хто саме отримує доступ до інформації, зменшить можливості для рейдерства, яке ґрунтується на відсутності публічної інформації про власність на нерухомість, а відтак, і масштаби шахрайських схем. І все це, за розрахунком народних депутатів, надасть поштовх до припливу іноземних інвестицій, адже відкритий реєстр нерухомості знизить ризики для інвесторів.
Однак, не дивлячись на позитивні аспекти, зміни до статті 28 зазнали певної критики з боку громадськості.
Так, хоч автори й зазначають, що відкриття доступу не потребуватиме додаткового фінансування, виникає необхідність внести принаймні дві зміни до програмного забезпечення реєстрів. Перша зміна має забезпечити можливість для власника отримати виписку, хто саме переглядав інформацію про його майно. Друга зміна: надання витягу в електронній формі (через інтернет, завдяки доступу до програмного забезпечення, а не лише особисто) потребує запровадження електронних підписів, які зробили б надісланий документ таким же достовірним, як і паперовий на бланку з мокрою печаткою.
Варто також зазначити, що програмне забезпечення на правах власності належить не державі, яка замовляла його розробку, а приватним фірмам.
На думку науковців, нова редакція статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» суперечить букві чинного законодавства. Зокрема, Цивільного кодексу (про права власника та комерційну таємницю) та Закону України «Про захист персональних даних», відповідно до абз. 10 ч. 1 ст. 2 якого відомості про фізичну особу є інформацією з обмеженим доступом.
Які плоди принесе відкритість та загальнодоступність інформації про зареєстровані права та їх обтяження, що міститься у Державному реєстрі прав, покаже час. В будь-якому випадку, це крок вперед на шляху до розбудови європейський стандартів в Україні, адже в переважній більшості країн Європейського Союзу відсутні обмеження для отримання відомостей про об’єкти нерухомого майна та їх власників.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

ОСТАННІ НОВИНИ