Створено: 22 липня 2014

Питання расизму і дискримінації поволі доходить до крайнощів. Якщо в середині минулого століття боротьба з дискримінацією чорношкірих, азіатів та індіанців США та країнах Європи  була виправдною, нині вона зводиться до геть абсурдних звинувачень в яких мова не йде про порушення прав, а про зміну символіки і традицій.  Напевно найближчим часом дійде до того , що  на шаховій дошці першими ходитимуть чорні фігури? А чому ні! Це ж явна дискримінація!

 

Справа в тому, що багато європейських свят і традицій беруть початок ще з часів середньовіччя. Тоді уявлення про чужоземні народи були містичними і сповненими ксенофобією. Наприклад  у часи Хрестових походів європейці вважали що жителі дальніх арабських країн народжуються з собачими головами і не мають душі.  Схожими стереотипними образами також просякнута європейська література. Пізніше в часи великих географічних відкриттів, а пізніше колоніальної політики ,попри вже існуючий мануфактурний спосіб виробництва процвітала торгівля рабами і використання рабської праці.  Звідти і з’явилось уявлення про чорношкірого прислужника білому панові. 

З того часу боротьба з расизмом і ксенофобією  значно прогресувала, але старі уявлення залишили свої відбитки у традиціях, але сама ж дійшла до крайнощів і відверто сміховинних претензій.

Нинішні борці за права чорношкірих  не задаються питанням, - «В чому мене обмежує закон в порівнянні з іншими людьми?», а скоріше - «Як це мене стосується, що у ньому може бути расистського?» . Вони знаходять проблеми в вже давно існуючих традиціях, святах чи символіці, забуваючи про більш реальні проблеми.

Прикладом такої надуманої на мою думку, дискримінації стала постанова суду в м. Амстердам про  те, що образ помічника святого Миколая ніби то дискримінує чорношкіре населення країни. "Чорний Піт" або ж "Zwarte Piet" став предметом дискусій  ще з 90х років.  Чорний Піт - це клоун, обличчя якого пофарбоване в чорний колір з розмальованими червоними губами. Основною його задачею є прислуговування святому Миколаю та роздавання солодощів дітям. Цікавим є те, що у більшості випадків роль Чорного Піта виконують люди європейської зовнішності. І навіть попри це образ святкового служника викликає обурення в чорношкірих громадян Нідерландів.

Рік тому голова експертної комісії ООН, що займається питаннями дискримінації  Варін Шефард, яка має ямайське походження заявила:- «Це святкування відкидає нас до часів рабства! Чорний Піт явно символізує прислуговування чорній расі білим господарям».

Численні обговорення проблеми Чорного Піта  точаться і  в соціальних мережах. Чорношкірі громадяни Нідерландів, численність яких сягає  10% країни, вже неодноразово негативно висловлювались з приводу образу Чорного Піта. Їхню думку підтримує амстердамський митець Квінсі Гаріо, що навіть брав участь в протесті два роки тому і був заарештований місцевою поліцією за порушення громадського спокою. Згодом художник направив скаргу в Європейський суд з прав людини, де зазначив, що дана традиція є одним з «колоніальних пережитків».

Також проти Піта виступає  історик Релоф Ян Мінебоо  ,який навіть створив свій веб-сайт, присвячений критиці нідерландського клоуна. Досі він вважав, що полеміка навколо цього питання точитиметься тільки в Інтернеті  і ніколи не закінчиться прямим втручанням влади  в Голландські традиції.

У відповідь на критику Чорного Піта кілька прихильників святкових традицій створили групу у мережі Facebook, до якої буквально за добу вступило більш ніж мільйон користувачів. На даний момент в групі знаходяться два мільйона осіб ,ведеться активна переписка її учасників.

Схожі дискусії виникають і у світі літератури. Наприклад, у Німеччині змінили класичне дитяче оповідання "Пеппі Довгапанчоха" шведської письменниці Астрид Ліндгрен. В казці фігурує персонаж, якого називають «Королем негрів», то  видавництво змусили замінити його на «Короля Південного моря».

Олександр Бештинарський.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

ОСТАННІ НОВИНИ